- 1880 tals miljö vid Stockholms ström -
2018-02-03
Rochester
Peerless View Camera
1887
Peerless View Camera
1887
Kan ta en stund att ladda sidan (stora filer). Klicka för större bilder.
Rochester Camera 1887- old instructional video 3D-animation, HD1080
3D modell av en Rochester Peerless View Camera från 1887.
Modellerad efter bilder och instruktionshäfte. Materiel i originalkameran var mahogny, körsbärsträ,
konstläder och med förnicklade metalldelar. Objektiv i mässing.
Företaget Rochester Optical Company grundades år 1883 i staden Rochester, i staten New York (nära gränsen till Kanada). Under 1880-talet fanns det ganska många företag i staden med kamerarelaterad tillverkning. Det hela hade börjat med en tysk optiker och en möbelsnickare (Bausch and Lomb) som från att enbart ha tillverkat glasögonlinser gått över till optiska instrument, och då bl.a. kameraobjektiv.
Före detta anställda startade sedan egna specialiserade dotterföretag, vilka så småningom blev uppköpta när George Eastman med sitt Eastman Kodak Co. kom in i bilden, (som sedan också kom att revolutionera hela foto och filmhistorien). Rochester Optical Company, som tillverkade både linser och kameror, blev uppköpta av Kodak 1903, men deras kameror fortsatte tillverkas under sina gamla namn.
Hela historien finns att läsa HÄR
Darlot var ett franskt företag som tillverkade objektiv från mitten av 1800-talet.
Detta skall vara ett så kallat ”Petzval objektiv” för porträttfotografering. Det var en typ av snabba objektiv, som när det introducerades, kunde minska exponeringstiden från 10 minuter till 30 sekunder. Det gav god skärpa i mitten, men vignettering i kanterna.
Som tillbehör fanns bländare i form av metallplattor med olika hålstorlekar, och redan tidigt
automatiska slutare. Slutartiden justerades då, enligt ovan, med hjälp av en gummisnodd!
Har försökt hålla polygonantalen så lågt det går utan att påverka formen alltför mycket.
Alla modeller är bakade med normal-maps. (2160x1440px)
1862 tog två engelsmän patent på en kamerablixt gjord av magnesium, varpå de startade ”Manchester Magnesium Company”.
Blixten bestod av ett magnesiumband med en hållare.
1887 introducerade två tyskar blixtpulvret som var en blandning av magnesium och kaliumklorat.
Blixten ovan har ett slagstift (med fjäder) som laddades med en liten knallhatt vilken sedan antände pulvret.
Dessa blixtar var livsfarliga om de inte hanterades med stor försiktighet.
1. Kameran hopfälld. 3. Ställer in skärpan. Motivet ses på det rökfärgade glaset. Skynke för att se bättre. 4. Plåthållare med plåt som preparerats med ljuskänslig emulsion. 6. Laddar blixten. 7. Drar ut ljusskyddet. 8. Tar bort objektivskyddet (=slutare), utlöser blixten, räknar sekunder... Sätter tillbaks objektivskyddet och sedan ljusskyddet. 9. Plåten fixeras, framkallas i ett mörkrum.
Plåthållaren (”plate holder”,”dark slide”) laddades innan exponering med en preparerad plåt i ett, ofta, portabelt mörkrum. Detta eftersom den ljuskänsliga emulsionen som plåtarna preparerades med torkade snabbt. Plåtarna utgjordes från början av koppar/silver vilka senare byttes ut mot glas, men namnet ”plåt” (glasplåt) följde ändå med. 1871 kom torrplåtarna som kunde hanteras längre tid innan framkallning.
Trots torrplåtar och modern film & framkallningsteknik finns det ännu idag extremistiska fotografer, så kallade ”wetplaters”, som vägrar släppa våtplåtarna. Här är en av dem; YOUTUBE Har skrivit en lite mer utförlig sammanfattning kring allt detta HÄR, och lite annat fotorelaterat jag läst mig till.
Glasplåt till en mycket tidigt tagen selfie. Redan 1861 togs det första färgfotografiet,
men tekniken blev inte fulländad förrän i början av 1900-talet av bröderna Lumière och Kodak.
Strindberg var mycket fotointresserad och experimenterade själv med olika tekniker.
Han målade aldrig av människor men fotograferade dem gärna, och främst då sig själv
(av hans efterlämnade bildmaterial att döma).
Det krävdes här muskler och en stadig hand för att undvika oskärpa,
(uppfinningen är egentligen en sentida, egen, men rent praktiskt skulle den nog kunna fungera).
Linjerender - low poly modeller.
Har modellerat med nästan enbart hårda kanter för att hålla polygonantalet nere.
Sedan en high poly modell projicerad över den, överförd till normal map för mjukare kanter.
Texturkartor Kamera; -Color, -Normal, -Metal, -Microsurface, -AO. Original 4096x4096px.
Texturkartor tripod,blixt, burk, m.m.
Utsnitt av kameratextur i full upplösning (klicka).
Dessa var ganska pilliga och tidsödande att få till (som vanligt). Datorn jag använt tills nu har inte heller varit den snabbaste precis. Har nu tillgång till en bättre, och kommer kunna göra mycket mer avancerade modeller & miljöer (utan avbrott och krascher). Har tills nu inte ens kunnat rendera ut en del bilder på t.ex. mer komplexa stadsmiljöer jag gjort tidigare. Kartorna här är gjorda i Photoshop & XNormal. Testade ”Metallic Workflow” som kändes mycket smidigare än Specular workflow som jag använt tidigare.
Citatet är autentiskt, men lyckades inte finna vem han riktade det emot.
Funderade länge över vilken sorts vapen som skulle passa Strindberg bäst. Det självklara valet hade förstås varit pennan, fast det hade blivit alltför tråkigt så det fick bli en svärdskäpp istället, (de tycks ha varit ganska vanliga efter vad jag kunnat se på auktionssidor och annat).
Lite olika poser... Skulle kanske kunna vara en scen ur Strindbergs”Dödsdansen”.
Riggningen funkade ganska bra, men man upptäcker hela tiden (som med allt annat) saker att
förbättra tills nästa gång. Det verkligt svåra är att få kroppsrörelserna att se naturliga ut.
Skall prova att göra en lite mer avancerad kroppsanimering efter detta.
Strindberg och hans gäng med lookalikes...
Har sammanfattat lite fotohistoria på DENNA sida.
Fann bland annat att selfies förekom redan på 1800-talet,
(ofta tog man dem då i en spegel), och att svenska vikingar
kan ha varit de som uppfann kameralinsen…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar