2018-10-10
Kolbärare
Stockholm -1880-tal
Stockholm -1880-tal
Klicka för fullstora bilder
Coalman 1880s 3D-model, HD1080
Kolbärarna körde ut kol för uppvärmning av stadens fastigheter. Om denna svunna yrkeskår finns inte särskilt mycket information att finna.
Ett av dåtidens "enkla jobb" kan man tänka. Liksom lykt-tändarna, gatrenhållarna och latrinhämtarna var det säkert ingen yrkesgrupp med någon högre status. Bland "Stockholmspolisens signalementsfotografier 1869–1920" finner man kolbärarna där väl representerade. De överträffas dock vida av hamnarbetarna som tycks ha varit särskilt kriminella.
Begreppet "hamnbuse" hade nog ett visst fog för sig...
Använde samma modell som till Stefan Löfvén fast med lite nya kläder.
En ny skjorta, storväst i manchester och ett skinnförkläde.
Low poly utan färgkartor och med wire till höger.
Några av texturkartorna
Kängor
Low poly utan färgkarta och med med wire till höger.
Kolbärareutrustning
Wirerender
Texturkartor
Kolskyffel
Kolsäckar
I slutet av 1800-talet, då järnvägsnätet byggdes ut och industrins energibehov ökade, fick stenkol en stor betydelse i Sverige.
Kol behövdes till ånglok och ångmaskiner av olika slag. I de växande städerna användes kol till värme och gas.
I Sverige finns några små kolfyndigheter i Halland och Skåne, men tydligen med för lågt energivärde vilket gjorde import av kol nödvändig.
Detta skedde främst från England och Tyskland. Wikipedia
År 1903 invigdes det koleldade Värtaverket för att förse Stockholm med el. Det är ännu i drift och drivs ännu med kol (och olja).
Trots alla hästar ser man sällan några spår av dem på gamla bilder.
Stadens renhållning måste ha varit mycket effektiv.
Kolbärare placerad i miljö på Döbelnsgatan (innan 1885 Tullportsgatan).
Dock har det aldrig gått någon spårväg längs denna gata så det är lite fejk.
HÄR finns en karta över Stockholms hästspårvägar 1885.
En ruskig historia som lite anknyter till denna miljö är den om Viktoria Hellsten, - den 25-årige växlingskassörskan som år 1910 blev rånmördad av Alfred Ander (den siste att bli avrättad i Sverige). Hon blev funnen av just två kolbärare som skulle fråga om vägen till Hotell Rydbergs kolkällare. Det legendariska hotellet låg i samma fastighet i vilken hon arbetade. Hotellet revs 1914 för att ersättas av det bankpalats som står där idag. Viktoria själv bodde på Döbelnsgatan 21 som ligger i samma kvarter som denna byggnad, men även det huset ser nu ut att vara rivet. Ander hade därtill tidigare arbetat som spårvagnskonduktör.
Mer läsning om detta drama på Stockholmskällan.
Johan Ragnar Berglin - Kolbärare.
Lossning av kol.
På sidan "Stockholms hamnar" finns mer bilder och läsning om Kolingsborg och annan intressant historia med anknytning till Stockholms sjöfart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar