Kolbärare

                                                                                                                                                2018-10-10


Kolbärare
Stockholm -1880-tal

Påkerman3D
Klicka för fullstora bilder 

Coalman 1880s 3D-model, HD1080


Kolbärarna körde ut kol för uppvärmning av stadens fastigheter. Om denna svunna yrkeskår finns inte särskilt mycket information att finna.
Ett av dåtidens "enkla jobb" kan man tänka. Liksom lykt-tändarna, gatrenhållarna och latrinhämtarna var det säkert ingen yrkesgrupp med någon högre status. Bland "Stockholmspolisens signalementsfotografier 1869–1920" finner man kolbärarna där väl representerade. De överträffas dock vida av hamnarbetarna som tycks ha varit särskilt kriminella.
Begreppet "hamnbuse" hade nog ett visst fog för sig...

Påkerman3D

Påkerman3D


Påkerman 3D


Använde samma modell som till Stefan Löfvén fast med lite nya kläder. 
En ny skjorta, storväst i manchester och ett skinnförkläde.



Påkerman3D
Low poly utan färgkartor och med wire till höger.


Påkerman3D
Några av texturkartorna



 Kängor

Påkerman3D


Påkerman 3D




Påkerman 3D
Low poly utan färgkarta och med med wire till höger. 




Kolbärareutrustning

Påkerman3D


Påkerman3D
Wirerender


Påkeman3D
Texturkartor


Påkerman3D
 Kolskyffel


Påkerman3D
Kolsäckar

Påkerman3D

I slutet av 1800-talet, då järnvägsnätet byggdes ut och industrins energibehov ökade, fick stenkol en stor betydelse i Sverige.
Kol behövdes till ånglok och ångmaskiner av olika slag. I de växande städerna användes kol till värme och gas.
I Sverige finns några små kolfyndigheter i Halland och Skåne, men tydligen med för lågt energivärde vilket gjorde import av kol nödvändig.
Detta skedde främst från England och Tyskland. Wikipedia
År 1903 invigdes det koleldade Värtaverket för att förse Stockholm med el. Det är ännu i drift och drivs ännu med kol (och olja).

Påkerman3D
Trots alla hästar ser man sällan några spår av dem på gamla bilder. 
Stadens renhållning måste ha varit mycket effektiv.


Påkerman3D
Kolbärare placerad i miljö på Döbelnsgatan (innan 1885 Tullportsgatan).
Dock har det aldrig gått någon spårväg längs denna gata så det är lite fejk.
HÄR finns en karta över Stockholms hästspårvägar 1885.

En ruskig historia som lite anknyter till denna miljö är den om Viktoria Hellsten, - den 25-årige växlingskassörskan som år 1910 blev rånmördad av Alfred Ander (den siste att bli avrättad i Sverige). Hon blev funnen av just två kolbärare som skulle fråga om vägen till Hotell Rydbergs kolkällare. Det legendariska hotellet låg i samma fastighet i vilken hon arbetade. Hotellet revs 1914 för att ersättas av det bankpalats som står där idag. Viktoria själv bodde på Döbelnsgatan 21 som ligger i samma kvarter som denna byggnad, men även det huset ser nu ut att vara rivet. Ander hade därtill tidigare arbetat som spårvagnskonduktör.
Mer läsning om detta drama på Stockholmskällan.

Påkerman3D

Johan Ragnar Berglin - Kolbärare. 

Lossning av kol. 

Albert Engström myntade begreppet "koling" som sedan användes för dessa hamnarbetare. Detta gav senare namn åt byggnaden Kolingsborg vid slussen (riven 2015). Kolingsborg var början en barackbyggnad vilken fungerade som uppehållsplats för arbetare och daglönare i hamnen.
På sidan "Stockholms hamnar" finns mer bilder och läsning om Kolingsborg och annan intressant historia med anknytning till Stockholms sjöfart.


Påkerman3D










                                                        Del   I     - Inledning, Fastighet Hägerberget 1860 
                                                        Del  II    - Adolf Fredriks folkskola & församlingshus, Häst & vagn 
                                                        Del III    - Nyrenässanshus 1874 - exteriörer 
                                                        Del IV    - Nyrenässanshus 1874 - interiörer                         
                                                        Del V     - Hästspårvagn 1877                                
                                                        Del VI    - Spårvagnsförare 1880                      
                                                        Del VII   - August Strindberg                         
                                                        Del VIII  - Kamera 1887                      
                                                        Del IX    - Gaslykta 1853                         
                                                        Del X     - Kolbärare 1880-tal
                                   
                              
(back to main page)
August Strindberg                                          Spårvagnsförare
Gaslykta 1853

To be continued...

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar