2015-03-05
3D modell av en "Pony Premo No 3" från 1903. Den första riktiga amatörkameran tydligen. De började tillverkas 1896 av Rochester Optical Company, i Kanada, som 1903 blev uppköpta av Kodak. Kamerans hopfällda mått är bara 13x13x5 cm. vilket gör att den nästan går ner i en (stor) rockficka. Materielen är mahogny, mässing och läder. Klicka för större bild...
3D-modell av svarvad burk.
Ring-gömma
Normal map test med kamera & Photoshop
"Normal-mapping" gör att man kan få till ett ytterligare 3D-djup i bilden... Vanligtvis modellerar man ytan och gör en projektion av denna , men man kan även fotografera av ytan (som på burken här) med släpljus från fyra olika vinklar. Därefter foga bilderna samman bilderna till en normal-map som kan läsas av 3D-programmet.
Skugg/djup effekt med "normal-mapping" på 3D-modell.
Burkens sida avfotograferad och sammanfogad till en 360* bild.
Modell av en gammal Sheffield skräddaresax (som man absolut inte skall klippa papper med).
3D-modell av stol som min mormors mormor en gång suttit på.
Wire.
Exteriörer (exteriors) Anna 1895
Test av lite olika modell och animeringstekniker
Mitt första projekt i 3D.
Mitt första projekt i 3D.
Screencaps...
3D-modell av sekelskiftesmiljö (1900).
Spånt och lister är gjorda efter tidstypiska profiler och mått, så även fönstret. Tapeten tillverkas ännu av Duro, som reproduktion, under namnet "Falsterbo".
3D-modell av Jämtlandsskåp från 1810.
Dessa fotogenlampor tillverkas fortfarande av Karlskrona lampfabrik...
3D-modell av svarvad burk.
Orginalburken köpte jag en gång på Jamtli julmarknad av slöjdaren/konstnären Stig-Ragnar Delsvi från Munkflohögen (ursprungligen från Åre). Han var f.ö. en duktig slalomåkare en gång i tiden, och slog till och med Ingmar Stenmark i någon tävling! Därtill figurerar han i en roman av Ulf Lundell... Jobbade även med honom på friluftsmuséet Jamtli för många år sedan. Var då dräng i 1700-tals miljön på Lillhärdalsgården, där han tillverkade träskor då...
Normal map test med kamera & Photoshop
"Normal-mapping" gör att man kan få till ett ytterligare 3D-djup i bilden... Vanligtvis modellerar man ytan och gör en projektion av denna , men man kan även fotografera av ytan (som på burken här) med släpljus från fyra olika vinklar. Därefter foga bilderna samman bilderna till en normal-map som kan läsas av 3D-programmet.
Skugg/djup effekt med "normal-mapping" på 3D-modell.
Burkens sida avfotograferad och sammanfogad till en 360* bild.
Modell av en gammal Sheffield skräddaresax (som man absolut inte skall klippa papper med).
3D-modell av stol som min mormors mormor en gång suttit på.
Wire.
Exteriörer (exteriors) Anna 1895
(to main page)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar